skip to Main Content
14 Summer Depression.w600.h315.2x

YAZ DEPRESYONU (65)

65- 14.06.2019

YAZ DEPRESYONU

Güneşli gökyüzü ve sıcak havalar çoğu insanı harika bir moda soksa da bazılarını o kadar üzüyor ki, bu insanlar depresyona giriyor. Evet, sadece kış aylarında veya baharda depresyona girmiyoruz. Yaz depresyonu yaşan da birçok kişi var. Bu kişiler kendilerini tedirgin, endişeli ve sinirli hissederler. Peki, nasıl olurda yaz depresyonuna girer bir insan diyorsanız veya sizde bu gruba girenlerdenseniz bu yazımı okumanızı öneririm. Havalar ısındı, her yer cıvıl cıvıl fakat siz halen eğlenemiyorsanız veya mutsuzsanız bilin ki siz de yaz depresyonuna girmiş olabilirsiniz. Bazı insanlara göre, yaz depresyonunun biyolojik bir nedeni var, diyor UCLA’daki Depresyon Araştırma Programı araştırmacıları. Bazı insanlara göre de, yaza özel gerilimler birikerek onları kötü hissettiriyor. Bu depresyonun özellikle yaz aylarında zorlaşmasına sebep olan etken, harika zaman geçirmemiz gerekiyor gibi hissetmemiz. Herkes mutlu mesut su sıçratıp şezlonglarına uzanırken, biz niye yapamıyoruz? Sorular, karşılaştırmalar, yapmak istediklerimiz ama yapamadıklarımız.. kısacası bitmeyen deli düşünceler. İşte bu yüzden bazı insanlar yazın daha bunalımlı oluyor. Neden mi?

Mevsim değişiklikleri depresyona neden olabiliyor. Uzmanlar emin değil ama daha uzun günler, artan sıcaklık ve nem depresyonun oluşmasında rol oynuyor. Yaz depresyonuna özgü belirtilerden bazılarını iştahsızlık, uyku sorunu, kilo kaybı ve kaygı olarak sayılabiliriz. Sıcaklık arttıkça ve elbise katmanları çıktıkça birçok insan, bedenleri konusunda fena halde içine kapanabiliyor. Şort veya mayoyla görülmekten utanmak, yaşamı sıkıntılı hale getirebiliyor. Yazın çoğunlukla kumsalda veya havuz başında toplanıldığı için, bazı insanlar utançlarından sosyal etkinliklerden de kaçınmaya başlıyor. Ayrıca yazlar tatilden dolayı da daha pahalı olabiliyor. Bir de çalışan bir anne babaysanız, siz işteyken çocuklarınız oyalansın diye yaz kamplarına ya da bebek bakıcılarına yığınla para yatırmak zorunda kalabiliyorsunuz. Bu durumda ek giderler de yaz depresyonu geçirmenize sebep olabiliyor. Aşırı sıcak havalar bazı insanların hoşuna gitse de, bazıları için kabusa dönüşen bir durum olabiliyor. Böyle havaları sevmeyenler için yaz sıcağı, gerçekten bunaltıcı hale geliyor. Sıcak havalardan dolayı, akşam yemeğinden önceki yürüyüşlerinizi atlayabiliyorsunuz. Yemek pişirmek başlı başına çok boğucu bir hal alabiliyor ve siz sağlıksız beslenmeye başlayabiliyorsunuz. Bunların hepsi de yaz depresyonuna sebep olan etkenler olabiliyor. O zaman bu yazı bunalımsız ve daha kolay geçirmek için ne yapabiliriz?

Yaz başlamadan ileriyi planlayın. Hazırda planlarınız olursa, yaza girerken çok daha kontrol sahibi hissedersiniz. Uyku düzeninize önem verin. Tatiller, ızgara başı eğlenceleri, kısa geceler; hepsi alıştığınızdan daha geç yatmanıza neden olabilir. Fakat yeterince uyku alamamak, depresyonun yaygın bir tetikleyicisidir. O yüzden zamanında yatmaya gayret gösterin. Düzenli fiziksel etkinlik, depresyonunuzu uzak tutabilir. Egzersizlerinize aynen devam edin. Normal etkinliklerinizi yapamayacağınız kadar sıcak olsa da, etkin kalmanın başka yollarını bulup yaz depresyonunu önleyin. Tatilinizi dikkatle planlayın. Bir kerede tüm hafta izin almaktansa, yaz boyu birkaç hafta sonunda uzun yolculuklara çıkmak daha iyi olabilir. Belki de izin alıp evde kalmak, “ev tatili” yapmak daha rahatlatıcı olacaktır sizin için. Size tatil gibi gelmeyecek bir tatile çıkmayın. Kendinizi hırpalamayın. Yaz depresyonu hakkındaki zor bir şey de ayak uyduramadığınızı hissetmeniz. Başka herkes dolu dolu zaman geçiriyor gibi gelir. Bir siz boş duruyorsunuzdur sanki.  Öyle düşünmemeye çalışın. “Mutsuzluğumuzun büyük bölümü, olduğumuz ve olmamız gerektiğini düşündüğümüz nokta arasındaki boşluktan ileri gelir,” diyor uzmanlar. O yüzden başkalarına nazaran nasıl hissettiğiniz konusunda endişelenmeyi bırakın. Sırf takvim haziranı gösteriyor diye eğlenmek zorundaymışsınız gibi düşünmeyin.

Bunun yerine, yaz depresyonunuzu neyin tetiklediğine ve üstesinden nasıl gelebileceğinize yoğunlaşın. Yaz aylarında kendinizi kötü hissediyorsanız, bunda ısı ve nemin payı kesinlikle büyüktür. Soğuk bir duş almak, buz gibi bir havuza dalmak ya da klimayı yükseltmek iyi gelir. Öğlen vakti kısa bir sürede de olsa uykuyu, günün her saatinde bol bol su içmeyi, geceleri etkinliklere katılmayı, gezip dolaşmayı öneriyorum. Ayrıca hemen depresyona girdiğinizi de düşünmeyin.  Depresyon, kriterleri olan bir hastalıktır ve yazın aşırı sıcaklarda görülen boğucu hava ile halsizlik, yorgunluk, isteksizlik halini depresyon hastalığına yakalandım diye yorumlamamak gerekir. Çünkü bunlar mevsimseldir. Bununla beraber sıcak hava, astım, depresyon, yüksek tansiyon gibi rahatsızlığı olanlar için daha da yüksek bir risk oluşturmaktadır. Eğer yaz sıcaklarının sizi depresyona sevk ettiğini düşünüyorsanız, kendinize pozitif yaz etkinlikleri bulabilirsiniz. Özellikle kış aylarında yapamadığınız açık hava etkinliklerine yönelebilirsiniz. Yaz ayları, yeni bir şeyler ve yerler keşfetmek, denemek için harika bir fırsat olabilir. Bu aktivitelerin her biri sadece sizi yaz aylarıyla ilgili sıkıntılarınızdan uzaklaştırmakla kalmaz, aynı zamanda yeni şeyler öğrenmenin heyecanını tatmanızı da sağlar. Birde kendinizi izole etmeyin. Etrafınızda insanların olmasına özen gösterin. Bu kendinizi iyi hissetmenize ve sizi sıkıntıya sokan düşüncelerden uzaklaşmanıza yardımcı olacaktır. Yaz aylarını mutlu geçirmek sizin elinizde. Bende sizlere her yıl muhakkak geldiğim, aşık olduğum, ülkemizin cennet köşesi Datça’dan pırıl pırıl sevgilerimi iletiyorum. “Tanrı sevdiği kullarını Datça’ya gönderirmiş” demiş Can Yücel ve çok da doğru söylemiş. Başka bir yazımda sizler için Datça’yı yazacağım kesin..  #iyiliktenyanaol

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Ticari Hayat Gazetesine ve Şira Yıldız Asan’a aittir. Kaynak gösterilirse veya habere aktif link verilirse köşe yazısı/haberin bir bölümü kullanılabilinir.

http://www.ticarihayat.com.tr/yazar/YAZ-DEPRESYONU/2228

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir