skip to Main Content
Dikkat Menopoza Girmis Olabilirsiniz 1508507209 4171

MENOPOZ KABUSU

Menopozun sorunları bir hayli fazla ama her kadında bu sorunların hepsinin çıkması da şart değil. Peki, ne yapacağız?

Menopoz son derece can sıkıcı belirtilere yol açabiliyor. Ateş basmaları, terlemeler, iç sıkıntıları, ani sinirlenmeler, uyku bölünmeleri bunların en yaygın olanları. Başka problemler de ortaya çıkabiliyor.
Örneğin saçlarda incelme, kırılmalar, tırnak problemleri, cilt kurumaları da bazen ciddi boyutlara ulaşabiliyor. Menopozun hızlandırdığı osteoporoz (kemik erimesi) problemi ise bunlardan çok daha mühim bir konu. Diğer taraftan menopoza giren her kadında az çok kilo değişiklikleri de oluyor.
Özetle, menopozun sorunları bir hayli fazla ama her kadında bu sorunların hepsinin ortaya çıkması da şart değil. Ayrıca söz konusu sorunların hafif ya da ağır seyretmesi de mümkün, durum biraz da genetik miras ve şansa bağlı.

Menopoz sıkıntılarının nasıl hafifletilebileceğine gelince… Bu konu 20-30 yıl öncesine kadar çok önemli değildi. Menopoza giren kadınlara bir östrojen hormonu verilip sorun çözülüyordu.
Gel gelelim hormon haplarının meme ve yumurtalık kanseriyle ilişkili olduğu anlaşılınca durum değişti. Çok özel bazı haller dışında bu hapları kullanan pek kalmadı. Neticede hanımların şikâyetlerini çözebilecekleri etkili bir ilaç olmayınca menopoz sorunları yeniden patladı. İşin kötü yanı kadınların ömrü de uzuyor ve bu iyi gelişme, aynı zamanda menopozda geçirilen yılların da artması anlamına geliyor, kısacası menopoz sorunları artık çok önemli bir problem. Peki, doğal yollarla ne yapabiliriz?

Menopoz için tavsiyeler;

  1. Egzersiz yapılacak, özellikle de yürünecek. Günde 40-45 dakika yürümek son derece etkili bir anti menopoz çözümü gibi görünüyor.
  2. Sebze ağırlıklı beslenilecek. Çünkü sebzelerde bitkisel/doğal östrojenler var ve işe yarıyorlar. Kilo almamaya gayret edilecek. Karbonhidratlardan, özellikle un-şeker ağırlıklı olanlardan uzak durulacak.
  3. Keten tohumundan destek alınacak. Keten tohumu bitkisel östrojenler gibi çalışan doğal bir mucize.
  4. Uyku desteklerinden istifade edilecek. Melisa, papatya çayları, passiflora hapları gibi.
  5. Ayak yanmaları, gece krampları, ateş basmaları için magnezyum desteklerine başvurulabilinir.
  6. Bitkilerden elde edilen bitkisel östrojen içeren haplardan faydalanabilinir.
  7. Cilt kuruması ve benzer sorunlar için özel kremler kullanılabiliinir.
  8. Kalsiyumdan zengin bir beslenme planı yapılır. Süt ürünleri ihmal edilmeyecek. Kalsiyum zengini sebzeler (özellikle lahana grubu) daha çok tüketilecek.
  9. D vitamini, B12 vitamini, kalsiyum, magnezyum, açlık ve tokluk insülini seviyelerinin takibi de aslan ihmal edilmeyecek.

 

Menopoz kilo aldırır mı?

Menopoz döneminde kilo kontrolünün eskisine oranla daha güç hale gelmektedir. Bunun birçok nedeni vardır ama temel neden menopozla birlikte metabolizmanın yavaşlamasıdır.  Diğer nedenler arasında depresyon, yeme alışkanlıklarında değişiklik ve günlük aktivitelerde azalmayı sayabiliriz. Menopoz çağına gelen kadınların çoğu ev ve iş yaşamlarını düzene sokmuş olduklarından aktivitelerinde azalma olur. Böylece menopoz kadını 5-10 yıl öncesine göre daha kolay kilo alan biri haline gelir. Diğer taraftan menopoz yaşlarında sık görülen insülin direnci ve hipotiroidi gibi hastalıklar, kilo problemine bir katkıda bulunabilir. Menopoz döneminde kilonuzu korumak için almanız gereken önlemler daha çok hareket etmek ve daha az kalori tüketmektir. Sağlıklı bir kiloda kalmaya gayret edin, ama birkaç kilo fazlanız olması, makul düzeylerde olduğu ve sağlığınızı etkilemediği sürece sorun değil.

Sıcak basmaları normal mi?

Sıcak basması menopozun ana semptomlarından biridir. Baş, boyun ve göğüs bölgesinde kızarıklık ve ısı artışı hissi olarak tariflenebilir. Terleme ile birlikte olabilir. Birkaç saniyeden birkaç dakikaya kadar sürebilir.  Stresli zamanlarda ya da sıcak havalarda sıcak basmaları daha sık olur.  Adetten tamamen kesilip menopoza girmeden önceki premenopozal dönemde de kadınların onda birinde sıcak basmaları başlayabilir. Menopozdaki kadınların yarısı sıcak basmaları yaşar. Sıcak basmaları kadının östrojen düzeyindeki düşüşle ilişkili olduğu için hormon tedavileri sıcak basmalarını azaltır.

Menopozda en sık rastlanan şikayetlerden biri olsa da, sıcak basması sağlığa zararlı değildir. Geceleri olan sıcak basmaları uyku düzenini etkileyebilir, bunun dışında tıbbi olarak zararı yoktur. Stresli durumlar, tiroid hastalıkları, alkol ve bazı yiyeceklerin de sıcak basması yapabileceği akılda tutulmalıdır.

Menopozda cildimde ve saçlarımda değişiklikler olacak mı?

Menopoz döneminde, östrojen eksikliğine bağlı olarak deride de bir takım değişiklikler oluşur. Deride incelme ve elastikiyet kaybı en önemli değişikliklerdir. İncelmeler özellikle yüz bölgesinde belirgindir, buna bağlı olarak kırışıklıklarda artma olur. Menopozdaki kadınların yaklaşık üçte ikisinde saç dökülmesi görülür, bazen yalnızca saçlarda incelme olur.

Menopoza giren herkes hormon kullanmalı mı?

Artık menopoz dönemindeki kadınlara kalp hastalıklarından korunma amaçlı östrojen tedavileri verilmemektedir. Günümüzde, hormon tedavisi terleme, sıcak basması şikayetleri olan kişilere ve kemik erimesi riski fazla olan kişilere önerilmektedir.

Menopozda egzersiz neden gereklidir?

Menopoza girildikten sonraki yıllardaki en önemli sorunlardan birisi olan kemik erimesi,  fiziksel aktivitenin kısıtlı olduğu yaşam tarzında daha şiddetli olmaktadır. Bu nedenle menopoz döneminde belirli bir program dahilinde egzersiz yapmak gereklidir.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir